L’efecte del tabac en la salut dental

enero 18, 2010 by
Arxivat enGeneral

PE-286-0177Quins efectes té el tabac sobre la boca?

A més dels seus efectes en la salut general, el tabac pot tenir un impacte significatiu en la salut oral i pot afectar la boca de les següents maneres:

• Càncer oral
  • Mal alè
  • Dents tacades
  • Pèrdua del gust
  • Menys èxit amb els implants dentals
  • Nafres bucals

Un element molt important per netejar la boca i prevenir les càries és la saliva, però fumar en redueix la quantitat que flueix per la boca. La nicotina i el quitrà, els principals ingredients dels cigarrets, pigmenten les dents i hi provoquen taques groguenques i marrons. La inflamació del paladar, la reducció de l’efecte de les papil·les gustatives i el desagradable mal alè són algunes de les altres conseqüències que té el consum de tabac per a la boca. Però la més important de totes és que fumar és una de les causes principals del càncer oral. Cada any moren tants pacients de càncer oral com de càncer de pell, i més que de càncer cervical.

El càncer oral és el sisè tipus de càncer que més es diagnostica als Estats Units. Actualment es diagnostica a 35.000 pacients cada any. L’índex de supervivència de cinc anys és de només el 60 %, cosa que provoca 7.500 morts cada any.

El tabac també pot provocar la malaltia periodontal

Aquesta malaltia afecta les genives, que si no reben els nutrients adequats pot provocar fins a la pèrdua de les dents. Fumar redueix el flux sanguini i l’aportació d’aquest nutrients, i causa l’aparició de bacteris a la placa. Això comporta els problemes següents:

• Carrall (“sarro”)
  • Borses profundes

El carrall és una placa que s’endureix a les dents i que si no es treu (per mitjà d’una neteja bucal professional), queda per sota de la geniva. Els bacteris que estan al carrall poden destruir el teixit de les genives i fer que se separin de les dents. Quan això passa, es formen borses periodontals que s’omplen de bacteris i que causen diverses malalties.Si no es tracta, la malaltia periodontal avançarà i les borses entre les dents i les genives es faran cada cop més profundes: permetran que més bacteris destrueixin el teixit i l’os que aguanta la dent. Com a resultat, les genives es podran retreure, fent que les dents semblin més llargues. Sense tractament, es poden afluixar, causar dolor i, fins i tot, caure.

Detectar les de malalties periodontals sovint és més difícil en els consumidors de tabac. La nicotina i altres substàncies químiques n’oculten els símptomes més normals, com el sagnat de les genives. Això retardar el descobriment i posterior tractament del problema. L’evidència mostra que les malalties de les genives i el tabac també poden afectar la salut general.

Què passa si el que fumem no són cigarrets?

Els cigars i les pipes contenen els mateixos compostos tòxics i carcinògens que els cigarrets. Encara que no se n’inhali el fum, tampoc no són alternatives segures. Fumar cigars o pipa augmenta el risc de càncer oral, càncer de pulmó, de laringe i d’esòfag.

El tabac que no es fuma (que inclou el tabac per inhalar, xuclar o mastegar) no soluciona el problema, ja que igualment corroeix les genives. Això augmenta les probabilitats de patir tant la malaltia de les genives com càncer oral, sobretot a l’àrea de la boca on es col·loca el tabac.

Què podem fer per començar?

Parli amb el seu metge o dentista sobre començar un programa per a deixar el tabac. També hi ajudarà:

• Triar un moment lliure d’estrès per a deixar l’hàbit.
  • Demanar suport i ànims a familiars, amics i col·legues.
  • Fer algun tipus d’exercici o activitat esportiva cada dia per a alleujar l’estrès i millorar la seva salut.
  • Descansar molt.
  • Seguir una dieta equilibrada.
  • Inscriure’s en un programa per deixar de fumar o unir-se a algun altre grup de suport.
  • Canviar la rutina diària i passar més temps en llocs on està prohibit fumar.
  • Tenir a mà substituts orals, com pastanagues, pomes o xiclets sense sucre.

Una cop seguits aquests passos per a deixar l’hàbit, és important millorar la seva higiene dental, raspallant-se i fent servir freqüentment el fil dental. Es recomana que els fumadors es facin una neteja bucal professional. Però si no deixa de fumar, la neteja només tindrà un efecte temporal. També ha d’anar a controls dentals regulars cada sis mesos si no ho ha estat fent.

Deixar l’hàbit del tabac no és fàcil. La forma més eficaç de deixar de fumar és tenir una data i un pla. Amics, familiars, companys de feina també poden ajudar a dur a terme el pla durant els moments difícils, quan sorgeixen les temptacions i els desitjos més intensos.

Per estar sans hem de començar fent el primer pas. Mai és tard per començar un bon hàbit i per tenir una boca, un cos i un somriure saludable!