Halitosi

abril 8, 2010 by

L’halitosi, coneguda comunament com a “mal alè”, es caracteritza per l’olor desagradable que es desprèn de la boca. Més del 50 % de les persones la pateixen, sobretot a partir dels 50 anys.

El problema es presenta al matí, al despertar-nos, després que la boca hagi estat en repòs i no hi hagi hagut gairebé gens de producció de saliva. Les causes, però, poden ser molt diverses: des d’una mala higiene bucal fins a malalties tan greus com el càncer de pulmó.

L’halitosi es produeix per descomposició bacteriana de les restes d’aliments que queden entre les dents, de saliva, de cèl·lules de la mucosa oral o de sang. Tot això produeix substàncies volàtils, que, a la vegada, fan que més del 90 % dels casos d’halitosi s’originin a la cavitat oral. Una altra causa pot ser també la gastritis crònica.

Un tractament adequat alleuja o fins i tot cura aquest símptoma, sempre que se segueixin correctament tots aquests consells:

• Visitar regularment el dentista, perquè faci una exploració de la boca. És possible que aconselli una neteja bucal per eliminar la placa bacteriana, un tractament de càries o una extracció de les dents que estan en molt mal estat.
  • Raspallar-se les dents com a mínim tres vegades al dia. És aconsellable fer-ho després de cada àpat principal, però sobretot sempre abans d’anar a dormir. Cal passar el raspall per totes les cares de les dents i per la llengua.
  • Glopejar col·lutori. No substitueix en cap cas el fet d’haver-se de raspallar les dents, sinó que ho complementa.
  • Mastegar xiclet sense sucre és altre remei contra l’halitosi, sobretot entre els àpats, ja que augmenta la producció de saliva. Tampoc ha de substituir el raspallat dental.
  • Beure molta aigua (es recomana dos litres al dia) per afavorir la producció de saliva.
  • Fer servir seda dental, després de cada àpat i abans del raspallat, per eliminar les restes de menjar incrustat entre les dents.
  • Evitar el tabac, l’alcohol, el cafè i els aliments amb un gust o una olor molt intensos, com l’all, ja que potencien l’halitosi.